« Minden TudományNap program

Benkő István Református Általános Iskola és Gimnázium2010. október 27.

1043, Budapest, Nyár u. 4.
Térkép

Tudományos előadás


A hangok fizikája – hangelemzés

Dr. Almási Gábor egyetemi docens, PTE TTK Fizika Intézet

Eredetünk bizonyítékai genomunkban és a sziklákban

Dr. Hoffmann Gyula egyetemi docens, PTE TTK Biológiai Intézet

Idegsejthálózatok tündöklése és bukása: Mi áll az epilepsziás működészavar hátterében?

Dr. Maglóczky Zsófia, tudományos főmunkatárs, MTA Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézet


Filmvetítés

Filmvetítés és beszélgetés

Koltay Erika rendező: Magyarország védett növényei


Show Your Science!

Kísérleti bemutató a nanotechnológia érdekes jelenségeiből

Berényi Szilvia és Szabó Tamás,  MTA Kémiai Kutatóközpont munkatársai


KutDiák – Felkészülés a 21. századi kutatói életpályára

Hajas Ádám, Kutató Diákok Országos Szövetsége

Bevezetés a gömbi geometriába

Burian Hana, középiskolai matematika tanár

Leonar3Do – virtuális valóság mindenkinek

Rátai Dániel feltaláló, 3D for All Computing Development Ltd.

Definity vetélkedő

Tedd próbára a kreativitásodat!



PROGRAMISMERTETŐ

ELŐADÁSOK

Dr. Almási Gábor, tanszékvezető egyetemi docens a PTE TTK Fizikai Intézet Fizikai Informatika Tanszékén fizikai és informatikai tárgyakat oktat. Kutatási területe az intézet legfontosabb témájába illeszkedik: THz-es fényforrások vizsgálata.

Az előadás során a különböző eredetű hangok összetételének vizsgálata alapján osztályozzák a hangokat. Példaként megvizsgálják a különböző környezeti zajokat, a hangszerek hangját, az élővilágban előforduló hangokat, az emberi hangot. A hangok elemzését matematikai módszerek alkamazásával, számítógépes programok segítségével végezik.

Dr. Hoffmann Gyula egyetemi docens a PTE TTK Biológiai Intézet Genetikai és Molekuláris Biológiai Tanszékén. Oktatási területe a genetika, evolúció, fejlődésbiológia, kutatási területe pedig a Drosophila genetika, újabban baktériumgenetika.

Előadásában többek között a következő kérdéseket járja körül: Meddig kell visszamennünk Földünk korában, míg a maiakhoz hasonló állatokat találunk? Hogyan tudjuk a génjeinkbe írt történetünket felhasználni ahhoz, hogy felvázoljuk a legyek és az emlősök közös ősét?

Dr. Maglóczky Zsófia tudományos főmunkatárs, MTA Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézet

Előadása a következőképpen épül fel:

- Idegsejttípusok az emberi agyban

- idegsejt-felismerési gyakorlat, a bemutatott sejttípusokat kell képről/rajzról azonosítani

- Idegsejthálózatok működése, és összeomlása epilepsziában

- A Koros hálózati újraszerveződés szerkezeti ismérvei


SHOWYOURSCIENCE

Burian Hana, egyetemi tanulmányait gépészmérnökként folytatta, jelenleg középiskolai matematika tanárként dolgozik Budapesten

Bevezetés a gömbi geometriába:

Medve úr elindul hazulról, és 100 kilométert vándorol dél felé. Pihen egy sort, azután megfordul nyugat felé, és megy egyenesen előre újabb 100 kilométert. Majd újra megfordul, és észak felé indul. Egy idő után meglepetten látja, hogy hazaért. Milyen színű a medve? A megoldás függ a felülettől, amelyen vizsgálódunk. Nemcsak az iskolában megszokott síkon, hanem a gömbön is felépíthetünk értelmes geometriai rendszert. Vajon a síkon tanult tételek a gömbi geometriában is érvényesek? Az előadás során a sík és a gömb geometriáját állítjuk szembe interaktív módon, egy rajzgömb-készlet segítségével.

Hajas Ádám A Kutató Diákok Országos Szövetségének Kommunikációs Tagozatvezetője, Projektfelelőse

2009-ben a salgótarjáni Madách Imre Gimnáziumban érettségizett, jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc II. éves nappali tagozatos, a Szegedi Tudományegyetem Környezettan BSc I. éves levelező tagozatos hallgatója. Kutató diákként a 2008/2009-es tanévben a mátészalkai regionális konferencia I. helyezettjeként jutott tovább a pannonhalmi IX. TUDOK-ra, ahol elnyerte a Földtan-őslénytan szekció Első díját. Részt vett az I. és a II. KutDiák Tudományos Poszterversenyen, utóbbi Nagy díjasa.  Elismeréseként elsők között hívták meg a XIII. káptalanfüredi Kutatótáborba és a Kutató Diákok Országos Szövetségének rendes tagjává avatták, ezután került szorosabb kapcsolatba a KutMagazinnal. Kutató diákként  még számos kiemelkedő elismerésben részesült országos és nemzetközi szinteken is. Fő érdeklődési területei a természettudományok (geológia-ökológia-paleontológia). Elkötelezett környezet és természetvédelmi kutatóként, számtalan más megmérettetésen is eredményesen szerepel, az ÁNTSZ Egészség Világnapja-Klímaváltozás 2008 vetélkedő I. helyezettje, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium “Víz Világnapja” versenyén 2008. – különdíjas, 2009. – II. helyezett, a II. Országos Középiskolai Földtudományi Diákkonferencia Földtani természetvédelem szekciójának II. helyezettje.

A Kutató Diákok Mozgalma működésének, tevékenységének ismertetése, ezt követően az előadó bepillantást enged a saját szakterületében rejlő kutatási, érvényesülési lehetőségekbe is.

KutDiák: 1996-ban egy olyan rendhagyó kezdeményezés indult el az országban, amely tehetséges középiskolás diákok számára biztosít kutatási lehetőséget a legjobb hazai kutatóhelyeken. Főbb rendezvények: TUDOK, Kutdiák – Esszé pályázat, Poszterverseny, Fotó pályázat, és a Kutató Diákok Országos Konferenciája. Legtehetségesebb diákjaink 2002 óta részt vehetnek a Nobel-díj kiosztáson. Nálunk megtalálod a helyed!

Rátai Dániel feltaláló, találmánya, a Leonar3Do, a világ első komplett virtuális valóság terméke, amely a közönséges személyi számítógépet interaktív 3DVR konfigurációvá egészíti ki.

A Leonar3Do a világ első komplett és komplex asztali 3DVR-berendezése. A virtuális valóság legfőbb és leghasznosabb jellemzője, hogy a megjelenített virtuális objektum a fejmozgásomtól függetlenül ott áll meg a térben, ahova elhelyeztem, és ott helyben valóságos tárgyként tudok bánni vele, tehát valós térben és időben mozgathatom, alakíthatom, színezhetem, szétszedhetem, leejthetem stb., mintha valóságos tárgyakkal lenne dolgom.

Kísérleti bemutató a nanotechnológia érdekes jelenségeiből az MTA Kémiai Kutatóközpont közreműködésével

A Kutatóközpont célja alapvető tudományos kutatások folytatása a funkcionális anyagok kémiájának főbb területein, különös tekintettel a kémiai szerkezet és a reaktivitás, valamint az anyagok jellemző tulajdonságai és élettani hatásuk közötti kapcsolatok felderítésére.

A nanotechnológiai kísérleti bemutató keretében a következő témákban végeznek kísérleteket Kémiai Kutatóközpont Nanokémiai és Katalízis Intézetének munkatársai: 1. 1.Emulziók típusának meghatározása, felületaktív anyagok szerepe; 2. Pórusos anyagok; 3. Optikai jelenségek; 4. Szolok stabilitása; 5. Víz peremszöge üveglapon.

Definity: gondolatébresztő társasjáték, ahol minden ötlet megoldás! A Definity szórakoztató, humoros és kimondottan kreatív játék a hétköznapok során alig használt szavakkal.

FILMVETÍTÉS és beszélgetés az alkotóval

Magyarország védett növényei – egy filmösszeállítást láthatunk a védett növényekről, melynek kapcsán a rendező beszél a természetfilmezés szépségeiről, nehézségeiről is. Koltay Erika több mint 20 éve foglalkozik filmezéssel. Az ELTE-n végzett biológia és néprajz szakon. Kutatási területe az etnobotanika, népi orvoslás. Filmjeiben természetvédelemmel, aktuális társadalmi problémákkal foglalkozik.





Dr. Almási Gábor, tanszékvezető egyetemi docens a PTE TTK Fizikai Intézet Fizikai Informatika Tanszékén fizikai és informatikai tárgyakat oktat. Kutatási területe az intézet legfontosabb témájába illeszkedik: THz-es fényforrások vizsgálata.
Az előadás során a különböző eredetű hangok összetételének vizsgálata alapján osztályozzák a hangokat. Példaként megvizsgálják a különböző környezeti zajokat, a hangszerek hangját, az élővilágban előforduló hangokat, az emberi hangot. A hangok elemzését matematikai módszerek alkamazásával, számítógépes programok segítségével végezik.
Dr. Hoffmann Gyula egyetemi docens a PTE TTK Biológiai Intézet Genetikai és Molekuláris Biológiai Tanszékén. Oktatási területe a genetika, evolúció, fejlődésbiológia, kutatási területe pedig a Drosophila genetika, újabban baktériumgenetika.
Előadásában többek között a következő kérdéseket járja körül: Meddig kell visszamennünk Földünk korában, míg a maiakhoz hasonló állatokat találunk? Hogyan tudjuk a génjeinkbe írt történetünket felhasználni ahhoz, hogy felvázoljuk a legyek és az emlősök közös ősét?

Dr. Maglóczky Zsófia tudományos főmunkatárs, MTA Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézet

Előadása a következőképpen épül fel:

- Idegsejttípusok az emberi agyban

- idegsejt-felismerési gyakorlat, a bemutatott sejttípusokat kell képről/rajzról azonosítani

- Idegsejthálózatok működése, és összeomlása epilepsziában

- A Koros hálózati újraszerveződés szerkezeti ismérvei

SHOWYOURSCIENCE

Burian Hana, egyetemi tanulmányait gépészmérnökként folytatta, jelenleg középiskolai matematika tanárként dolgozik Budapesten

Bevezetés a gömbi geometriába:

Medve úr elindul hazulról, és 100 kilométert vándorol dél felé. Pihen egy sort, azután megfordul nyugat felé, és megy egyenesen előre újabb 100 kilométert. Majd újra megfordul, és észak felé indul. Egy idő után meglepetten látja, hogy hazaért. Milyen színű a medve? A megoldás függ a felülettől, amelyen vizsgálódunk. Nemcsak az iskolában megszokott síkon, hanem a gömbön is felépíthetünk értelmes geometriai rendszert. Vajon a síkon tanult tételek a gömbi geometriában is érvényesek? Az előadás során a sík és a gömb geometriáját állítjuk szembe interaktív módon, egy rajzgömb-készlet segítségével.

Hajas Ádám A Kutató Diákok Országos Szövetségének Kommunikációs Tagozatvezetője, Projektfelelőse

2009-ben a salgótarjáni Madách Imre Gimnáziumban érettségizett, jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem Környezetgazdálkodási agrármérnök BSc II. éves nappali tagozatos, a Szegedi Tudományegyetem Környezettan BSc I. éves levelező tagozatos hallgatója. Kutató diákként a 2008/2009-es tanévben a mátészalkai regionális konferencia I. helyezettjeként jutott tovább a pannonhalmi IX. TUDOK-ra, ahol elnyerte a Földtan-őslénytan szekció Első díját. Részt vett az I. és a II. KutDiák Tudományos Poszterversenyen, utóbbi Nagy díjasa. Elismeréseként elsők között hívták meg a XIII. káptalanfüredi Kutatótáborba és a Kutató Diákok Országos Szövetségének rendes tagjává avatták, ezután került szorosabb kapcsolatba a KutMagazinnal. Kutató diákként  még számos kiemelkedő elismerésben részesült országos és nemzetközi szinteken is. Fő érdeklődési területei a természettudományok (geológia-ökológia-paleontológia). Elkötelezett környezet és természetvédelmi kutatóként, számtalan más megmérettetésen is eredményesen szerepel, az ÁNTSZ Egészség Világnapja-Klímaváltozás 2008 vetélkedő I. helyezettje, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium “Víz Világnapja” versenyén 2008. – különdíjas, 2009. – II. helyezett, a II. Országos Középiskolai Földtudományi Diákkonferencia Földtani természetvédelem szekciójának II. helyezettje.

A Kutató Diákok Mozgalma működésének, tevékenységének ismertetése, ezt követően az előadó bepillantást enged a saját szakterületében rejlő kutatási, érvényesülési lehetőségekbe is.

KutDiák: 1996-ban egy olyan rendhagyó kezdeményezés indult el az országban, amely tehetséges középiskolás diákok számára biztosít kutatási lehetőséget a legjobb hazai kutatóhelyeken. Főbb rendezvények: TUDOK, Kutdiák – Esszé pályázat, Poszterverseny, Fotó pályázat, és a Kutató Diákok Országos Konferenciája. Legtehetségesebb diákjaink 2002 óta részt vehetnek a Nobel-díj kiosztáson. Nálunk megtalálod a helyed!

Rátai Dániel feltaláló, találmánya, a Leonar3Do, a világ első komplett virtuális valóság terméke, amely a közönséges személyi számítógépet interaktív 3DVR konfigurációvá egészíti ki.

A Leonar3Do a világ első komplett és komplex asztali 3DVR-berendezése. A virtuális valóság legfőbb és leghasznosabb jellemzője, hogy a megjelenített virtuális objektum a fejmozgásomtól függetlenül ott áll meg a térben, ahova elhelyeztem, és ott helyben valóságos tárgyként tudok bánni vele, tehát valós térben és időben mozgathatom, alakíthatom, színezhetem, szétszedhetem, leejthetem stb., mintha valóságos tárgyakkal lenne dolgom.

Kísérleti bemutató a nanotechnológia érdekes jelenségeiből az MTA Kémiai Kutatóközpont közreműködésével

A Kutatóközpont célja alapvető tudományos kutatások folytatása a funkcionális anyagok kémiájának főbb területein, különös tekintettel a kémiai szerkezet és a reaktivitás, valamint az anyagok jellemző tulajdonságai és élettani hatásuk közötti kapcsolatok felderítésére. 
A nanotechnológiai kísérleti bemutató keretében a következő témákban végeznek kísérleteket Kémiai Kutatóközpont Nanokémiai és Katalízis Intézetének munkatársai: 1. 1.Emulziók típusának meghatározása, felületaktív anyagok szerepe; 2. Pórusos anyagok; 3. Optikai jelenségek; 4. Szolok stabilitása; 5. Víz peremszöge üveglapon.

FILMVETÍTÉS és beszélgetés az alkotóval

Magyarország védett növényei – egy filmösszeállítást láthatunk a védett növényekről, melynek kapcsán a rendező beszél a természetfilmezés szépségeiről, nehézségeiről is. Koltay Erika több mint 20 éve foglalkozik filmezéssel. Az ELTE-n végzett biológia és néprajz szakon. Kutatási területe az etnobotanika, népi orvoslás. Filmjeiben természetvédelemmel, aktuális társadalmi problémákkal foglalkozik.

Definity: gondolatébresztő társasjáték, ahol minden ötlet megoldás! A Definity szórakoztató, humoros és kimondottan kreatív játék a hétköznapok során alig használt szavakkal.